Bachelor's degree in Biomedical Laboratory Techniques (to qualify as a biomedical laboratory worker) (Verona)

Principles of law, bioethics and professional ethics (2020/2021)

Course code
4S000352
Credits
3
Coordinator
Aldo Eliano Polettini

Teaching is organised as follows:
Unit Credits Academic sector Period Academic staff
ORGANIZZAZIONE E REGOLAMENTAZIONE DELLA PROFESSIONE 1 MED/46-BIOTECHNOLOGY AND METHODS IN LABORATORY MEDICINE Lezioni 1-2-3 anno - 2 semestre TLB Marina Foroni
ETICA E MEDICINA LEGALE 1 MED/43-FORENSIC MEDICINE Lezioni 1-2-3 anno - 2 semestre TLB Aldo Eliano Polettini
STORIA DELLA MEDICINA 1 MED/02-MEDICAL HISTORY Lezioni 1-2-3 anno - 2 semestre TLB Ancora Da Definire

Learning outcomes

Insegnamento: Il corso integrato ha l’obiettivo di fornire allo studente competenze relative: 1. all’evoluzione storica dei metodi di indagine diagnostica di laboratorio e alla loro integrazione nel processo clinico; 2. ai principi e ai modelli che guidano l’esercizio professionale e alla sua organizzazione e regolamentazione 3. alla bioetica e alla deontologia delle professioni sanitarie.

MODULO ETICA E MEDICINA LEGALE Obiettivi formativi: Il Corso si propone di sviluppare nel laureando una "forma mentis" capace di considerare l'attività sanitaria non solo come contributo "tecnico"", ma anche come attività inserita in un contesto sociale, offrendo competenze bioetiche, etiche e deontologiche per affrontare adeguatamente i molteplici aspetti della professione.

MODULO ORGANIZZAZIONE E REGOLAMENTAZIONE DELLA PROFESSIONE Obiettivi formativi: Acquisire conoscenze : Conoscere la filosofia, le teorie, i principi, i paradigmi e i modelli che guidano l'esercizio professionale, conoscere il processo del management, delle scienze laboratoristiche e la sua applicazione nella pratica.

MODULO STORIA DELLA MEDICINA Obiettivi formativi: Il modulo di Storia della Medicina ha come obiettivo di offrire una visione generale e critica del percorso storico delle Arti Sanitarie e far conoscere la nascita e l’evoluzione dei metodi di indagine diagnostica propri del laboratorio biomedico (chimica clinica, microbiologia, istologia normale e patologica), come parte dell’ intero procedimento clinico. Il programma si suddivide in due parti: 1) Parte generale: Epoche, fatti e persone nell’ evoluzione storica della medicina. Dall’antichità al Rinascimento. Il metodo sperimentale nel XVII secolo. Il Settecento: medicina illuministica. L’Ottocento e la moderna medicina. 2)Parte specialistica: I mezzi e i metodi della diagnosi: dai sensi allo strumento. La diagnostica di laboratorio: evoluzione storica ed integrazione nel procedimento clinico. La microscopia nelle scienze mediche e biologiche.

Syllabus

------------------------
MM: ORGANIZZAZIONE E REGOLAMENTAZIONE DELLA PROFESSIONE
------------------------
Evolution in education, vocational and professional development of the Biomedical Laboratory Technician with special reference standards and the needs of healthcare organizations.
------------------------
MM: ETICA E MEDICINA LEGALE
------------------------
Bioethics: general concepts - Professional secrecy: bioethylcal, deontological and legal aspects; justified disclosure of the professional secrecy - information to the citizen/patient/client and informet consent to data treatment and therapeutical treatment - collection of biological samples and chain of custody: technical, ethical, deontological and legal aspects - clinical trials: normative, ethical and legal aspects - professional responsibility for the laboratory technician
------------------------
MM: STORIA DELLA MEDICINA
------------------------
Epochs, facts and figures in the History of Medicine 1) Paleopatology and the beginnings of the art of healing 2) Medicine in ancient civilizations 3) The classic ages: Greek and Roman medicine 4) The Arabic medicine 5) The Middle Ages in Europe: the School of Salerno; the birth of universities; the origin of the hospital assistance; the practice of medicine and surgery 6) The Renaissance and the new trends in medicine: the anatomy and its teaching; surgery 7) The XVII century and the onset of the experimental method; William Harvey and the blood circulation; anatomy and microscopic anatomy; medical and surgical schools 8) Medicine in the Eighteenth century; Morgagni and morbid anatomy; medical theorists and medical systems; the vaccination; the anatomo-clinical method. 9) Scientific medicine in the XIX century; anatomy, physiology, biochemistry; the cell theory; the birth of microbiology; pharmacology; changing the surgery: anaesthesia, antisepsis, asepsis; new instruments for diagnosis; public health and hospitals; medical specializations. The ways and methods of diagnosis: the senses and the instruments 10) The onset and evolution of laboratory medicine related to the clinical advancement and to the improvement of instruments 11) The development of microscope and the related disciplines: microbiology, histology, histopatology.

Assessment methods and criteria

------------------------
MM: ORGANIZZAZIONE E REGOLAMENTAZIONE DELLA PROFESSIONE
------------------------
The assessment of learning is carried out through written exam (multiple choice questionnaire and open answers) and possible oral interview.
------------------------
MM: ETICA E MEDICINA LEGALE
------------------------
Evaluation of learning will be performed by means of a written questionnaire with multiple and open answers), possibly followed by an oral exam.
------------------------
MM: STORIA DELLA MEDICINA
------------------------
The exam is aimed at verifying students' learning of the entire program of the module, both for the general part and for the special part. The test will take place after the end of the lessons, within the lapses provided by the didactic schedule for the exams, and the sessions are set in agreement and in coordination with the other teachers of the Integrated Course. The exam consists of a written answer to questions formulated as a quiz with a choice between multiple answers. Grades are given on a scale of 30/30 and the test is overcome with reaching the minimum score of 18/30. The grade of the single module is then sent to the Coordinator of the Integrated Course, which calculates the final grade as the average of the votes given by the individual exams. The test does not differ in the case of attending or non-attending students.

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
Polettini Appunti delle Lezioni 2020
Polettini Diapositive delle lezioni 2020
MASE' FURLAN; ALESSANDRA BERNARDI; RENGO PEGORARO Etica delle Professioni Sanitarie 2009




© 2002 - 2020  Verona University
Via dell'Artigliere 8, 37129 Verona  |  P. I.V.A. 01541040232  |  C. FISCALE 93009870234
Statistics  |  Credits