Master's degree in Nursing and Obstetrics (Verona)

Teaching methods and tutorials (2017/2018)

Course code
4S000456
Credits
6
Coordinator
Luisa Saiani

Teaching is organised as follows:
Unit Credits Academic sector Period Academic staff
PSICOLOGIA CLINICA E DEI GRUPPI 2 M-PSI/08-CLINICAL PSYCHOLOGY 1°anno 2°semestre LMSIO Lidia Del Piccolo
MODELLI DI APPRENDIMENTO DALL'ESPERIENZA 2 M-PED/01-PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION 1°anno 2°semestre LMSIO Rosi Bombieri
METODOLOGIE DIDATTICHE E TUTORIALI 2 MED/45-NURSING 1°anno 2°semestre LMSIO Luisa Saiani

Learning outcomes

The main learning outcomes are:
- to deepen the different theories on adult learning
- to acquire skills on situated, reflective and transformative learning
- to facilitate basic and advanced education processes in nursing and midwifery
- to improve communication skills to establish good relationships with patient and family.
The course is divided into the following modules:
- clinical and group psychology
- teaching and tutorial methodologies
- models of experience-based learning
for a total of 6 ECTS credits.

Syllabus

Psychological theories and learning models
Experiential knowledge and reflective learning
Communication techniques for conflicts management and negotiation
Group dynamics
Tutorship and its declinations (tutor, coach, mentor, counselor)
Organizational learning
Tutorial methodologies (structured feedback, self-learning plan, portfolio)

Assessment methods and criteria

The exam consists in a written test with multiple-choice questions and an oral examination to assess knowledges learned and the ability to apply these into the practice.
The oral exam covers the all program.

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
Del Piccolo Lidia Competenze per comunicare con i pazienti Piccin 2015
G.P. Quaglino, S.Casagrande, A.Castellano Gruppo di Lavoro Lavoro di Gruppo Raffaello corina Editore 1992
Docente del corso Materiale didattico: slides delle lezioni e articoli suggeriti nel programma 2020
Sanavio Ezio; Cornoldi Cesare Psicologia clinica (3 ed.) (Edizione 3) Il Mulino, Bologna 2017
Mortari L. Apprendere dall’esperienza. Il pensare riflessivo nella formazione Carocci, Roma. 2003
F. Santoianni Modelli e strumenti di insegnamento Carocci 2010
Fraccaroli, F. Apprendimento e formazione nelle organizzazioni. Il Mulino. Milano. 2007
Zannini L. Fare Formazione nei contesti di prevenzione e cura Edizioni pensa Multimedia 2015
Zannini L. La tutorship nella formazione degli adulti uno sguardo pedagogico Milano: Guerrini Scientifica 2009
Knowles, M., Holton, E.F. & Swanson, R.A. Quando l'adulto impara. Andragogia e sviluppo della persona. (Edizione 9) Franco Angeli. Milano 2008




© 2002 - 2020  Verona University
Via dell'Artigliere 8, 37129 Verona  |  P. I.V.A. 01541040232  |  C. FISCALE 93009870234
Statistics  |  Credits