Bachelor's degree in Physiotherapy (to qualify as a physiotherapist) (Rovereto)

Bachelor's degree in Physiotherapy (to qualify as a physiotherapist) (Rovereto)

Developmental rehabilitation - METODOLOGIA DELLA RIABILITAZIONE IN ETA' EVOLUTIVA (2016/2017)

Course code
4S000145
Credits
2
Academic sector
MED/48 - NURSING IN NEUROPSYCHIATRY AND REHABILITATION
Language of instruction
Italian
Location
ROVERETO

Links



Teaching is organised as follows:
Activity Credits Period Academic staff
Metodologia della riabilitazione in età evolutiva 1 FISIO ROV 2^ ANNO - 2^ SEMESTRE Giovanna Fioravanti
Principi e tecniche abilitative-riabilitative e psicomotorie dello sviluppo 0-6 anni 1 FISIO ROV 2^ ANNO - 2^ SEMESTRE Donatella Gaggia

Timetable

Not inserted.

Learning outcomes

Teach the main knowledge in order to recognize the normal development process and the possible development disorders, and formulate adequate rehabilitation plans for the single patient

Syllabus

Definition of the progression of the cerebral maturation and development and clinical characterization of the main pathologies pre- peri- and post-natal that can compromise this progression.
CNS maturation
Clinical evaluation of the newborn and breast-fed child
Evaluation of the psychomotor development
Genetically determined pathologies
Pre-natal damage pathologies
Cerebral malformations
Main causes of tone-strength deficits
Infantile cerebral palsy
Epileptic seizures and infantile epilepsies
Non epileptic paroxystic manifestations
Cognitive development disorders
Pervasive disorders of development

Assessment methods and criteria

Written and oral exame

Reference books
Activity Author Title Publisher Year ISBN Note
Principi e tecniche abilitative-riabilitative e psicomotorie dello sviluppo 0-6 anni Ferrari A., a cura di “Il contesto in riabilitazione: giochi , giocattoli e dintorni. Idee, esperienze, prodotti.” 1994
Principi e tecniche abilitative-riabilitative e psicomotorie dello sviluppo 0-6 anni Borelli G., Neviani et al. “La fisioterapia nella paralisi cerebrale infantile. Principi ed esperienze. Postura seduta.” Springer, Milano 2013
Principi e tecniche abilitative-riabilitative e psicomotorie dello sviluppo 0-6 anni Bertozzi L., Mora I., Montanari "L’Architettura delle funzioni. Lo sviluppo neuromotorio del bambino fra normalità e patologia. " Springer-Verlag, Milano 2002
Principi e tecniche abilitative-riabilitative e psicomotorie dello sviluppo 0-6 anni Fedrizzi E., Gruppo GIPCI “La valutazione delle funzioni adattive nel bambino con paralisi cerebrale” Franco Angeli ed. 2000
Principi e tecniche abilitative-riabilitative e psicomotorie dello sviluppo 0-6 anni Ferrari A., Cioni G. “Le forme spastiche della paralisi cerebrale infantile” Springer 2005

STUDENT MODULE EVALUATION - 2016/2017






© 2002 - 2020  Verona University
Via dell'Artigliere 8, 37129 Verona  |  P. I.V.A. 01541040232  |  C. FISCALE 93009870234
Statistics  |  Credits