Bachelor's degree in Dental Hygiene (Rovereto)

Educational methodology (2019/2020)

Course code
4S000289
Credits
9
Coordinator
Roberto Burro

Teaching is organised as follows:
Unit Credits Academic sector Period Academic staff
PSICOLOGIA DELL'APPRENDIMENTO 3 M-PSI/01-GENERAL PSYCHOLOGY Lezioni CLID Rov. 1 semestre Roberto Burro
ODONTOIATRIA DI COMUNITA' 2 MED/28-ORAL DISEASES AND DENTISTRY Lezioni CLID Rov. 1 semestre Fulvio Campolongo
METODI E MATERIALI DI IGIENE ORALE 2 MED/50-APPLIED MEDICAL TECHNOLOGY AND METHODOLOGY Lezioni CLID Rov. 1 semestre Hristina Trajcheska
FONDAMENTI DELL'IGIENE ORALE 2 MED/50-APPLIED MEDICAL TECHNOLOGY AND METHODOLOGY Lezioni CLID Rov. 1 semestre Elena Campanaro

Learning outcomes

L’insegnamento si propone di educare criticamente lo studente alla conoscenza della professione dell'Igienista Dentale, si forniscono le conoscenze di base riguardanti le più comuni patologie della cavità orale, concentrandosi in particolar modo sull’aspetto della prevenzione.
Si forniscono le conoscenze di base sulle modificazioni del comportamento attraverso l'apprendimento e come vengono memorizzati questi cambiamenti.
Inoltre si forniscono le conoscenze riguardanti l’igiene orale di base con le caratteristiche dei diversi presidi di igiene orale domiciliare e le corrette modalità di utilizzo degli stessi al fine di poter essere in grado di consigliare gli strumenti ed i prodotti più adatti ad ogni paziente.

MODULO FONDAMENTI DELL’IGIENE ORALE
Obiettivi formativi: Il corso si propone di educare criticamente lo studente alla conoscenza della professione dell'Igienista Dentale e del suo ruolo all’interno del team odontoiatrico, alle strategie che l’igienista dentale può mettere in atto per la promozione della salute e alle conoscenze di base dell'anatomia del cavo orale. Il corso si propone inoltre di fornire allo studente modalità e strategie di comunicazione con il paziente.

MODULO ODONTOIATRIA DI COMUNITA'
Obiettivi formativi: Il corso si propone di fornire allo studente le conoscenze di base riguardanti le più comuni patologie della cavità orale, concentrandosi in particolar modo sull’aspetto della prevenzione.
Il corso si propone di fornire conoscenze rispetto alla figura dell'igienista dentale e ai suoi possibili ruoli di promotore della salute orale nelle diverse fasce di età in linea con quanto proposto dal Ministero della Salute e dall'Organizzazione Mondiale della Sanità. I risultati di apprendimento attesi comprendono i concetti e le strategie preventive relativi alle patologie sopraccitate.

MODULO PSICOLOGIA DELL’APPRENDIMENTO
Obiettivi formativi: Modificazioni del comportamento attraverso l'apprendimento e come vengono memorizzati questi cambiamenti. Le varie forme di apprendimento. L'intelligenza e la sua misurazione.
Il corso permetterà allo studente di ottenere la preparazione necessaria per l’approfondimento e l'uso della Psicologia dell'apprendimento intesa come disciplina sperimentale. I processi cognitivi quali apprendimento, memoria, percezione, attenzione, pensiero, motivazione, emozione e comunicazione verranno contestualizzati nel generale impianto metodologico delle scienze cognitive, permettendo allo studente di trovare tutti gli elementi di confronto ed integrazione con metodologie, teorie e modelli, sia da una prospettiva storica che applicativa nel mondo della ricerca contemporanea.

MODULO METODI E MATERIALI DI IGIENE ORALE
Obiettivi formativi: Obiettivo del Corso è far apprendere le caratteristiche dei presidi di igiene orale domiciliare e le corrette modalità di utilizzo per essere in grado di stabilire quali siano gli strumenti ed i prodotti più adatti ad ogni paziente in modo da fornire indicazioni personalizzate al mantenimento di una buona salute orale. Fondamentale è anche la conoscenza delle lesioni provocate da uno scorretto uso dei presidi a disposizione e le differenti metodiche di motivazione del paziente.

Syllabus

Starting from the analysis of the historical path that psychology has led to identify itself as an experimental discipline, the most important issues involved in cognitive processes will be addressed. The first of the studied aspects will be the methodological and epistemological one to understand the relationship between Psychology understood as an experimental discipline and the other humanistic disciplines that contribute to the study of human thought. The other topics covered will be the classic ones of Psychology such as the study of perceptual experience, psychophysics, theories, models and research on consciousness, attention, memory, thought, intelligence, learning, motivation, emotions, communication. In addition, topics such as the nature and treatment of mental disorders, the development of personality throughout life and the behavioral biology that contribute to the organization of man's cognitive architecture will be touched upon. following topics:
- Historical introduction to the psychology of cognitive processes
- Methods in Psychology
- The perception
- Attention and conscience
- Learning
- The memory
- Language and communication
- Thinking and reasoning
- Emotions

Particular attention will then be given to the following topics:

Oral health in society
- The concept of public health and individual health
- Evolution of health systems
- The promotion of oral health: health education and prevention

Health services and dental care models in the EU
- The reform of health systems in OECD countries - The most widespread models of health services - Classification of models of dental health care - The essential levels of assistance (LEA)

Dental epidemiology and detection procedures
- Definition of epidemiology - Concept of cause - Diagnostic tests - Measurement of disease frequency - Types of epidemiological studies - The epidemiological epidemiological indices - The trend in the prevalence of dental caries in Europe and in Italy - The trend in periodontal disease

Identification of populations at risk:
- targeted prevention interventions for carious pathology
- targeted prevention interventions for periodontal pathology
- targeted prevention interventions for malocclusion
- targeted prevention interventions for traumatic pathology

National guidelines for the promotion of oral health in developmental age


Discipline of dental assistance in the province of Trento

Objectives of prevention in dentistry:
- The role of the dentist
- The role of the dental hygienist

Prevention of tooth decay
- Fluoroprophylaxis - Oral hygiene tools - Nutrition - Occlusal sealants - Chemical plaque control

Prevention of malocclusion
- Control of bad habits
- Interceptive therapy

Prevention of traumatic diseases

Oral health promotion experiences in community dentistry


Therefore, an in-depth analysis will be offered on the figure of the dental hygienist.

The dental hygienist: birth and evolution of the profession, the professional profile. The dental team.
• Health promotion: primary, secondary, tertiary prevention, gender prevention. The WHO objectives and the national and provincial prevention plan (Laws and Guidelines)
• Anatomy of the oral cavity (teeth and periodontium): the tooth and its tissues, numbering, eruption phases. Deciduous and permanent dentition. The design of the teeth
• Anatomy of the periodontium (superficial and deep) and its tissues.
• Communication in dentistry: motivational counseling and interview with the patient

Assessment methods and criteria

LEARNING PSYCHOLOGY
The exam taken during an official appeal will consist of a written test with thirty multiple choice questions to be carried out in 30 minutes (3 the answer alternatives of which only one is correct. For the final judgment expressed in thirtieths, a correct answer has value equal to 1 point, an incorrect answer has a value of 0 points, an answer not given has a value of 0 points).

COMMUNITY DENTISTRY
The exam will consist of an oral test related to the texts studied and the materials proposed and discussed in class

METHODS AND MATERIALS OF ORAL HYGIENE
The exam will consist of a written test (open questions) relating to the texts studied and the materials proposed and discussed in class

PSYCHOLOGY OF EVOLUTIONARY AND CLINICAL AGE
The exam consists of a written test divided into two parts: one of questions with multiple choice answers and one of open questions.

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
Canestrari, R., Godino, A. Manuale di Psicologia (Edizione 3) CLUED 2018 978-88-491-5579-2
Materiale didattico Appunti delle lezioni  
Gabriele Pagliariccio Morire senza salute Dissensi 2016 9788896643778
Denise Bowen, Jennifer Pieren Dental Hygiene 2018
V. Cortesi Ardizzone, A. Abbinante Igienista orale. Teoria e pratica professionale 2013
Wilkins Esther M. Clinical Practice of the Dental Hygienist (Edizione 12) Lippincott Williams 2016 9781451193114
Abbinante Antonia - Cortesi Ardizzone Viviana Igienista orale. Teoria e pratica professionale EDRA 2013 978-88-214-2746-6
Niklaus P. Lang & Jan Lindhe Parodontologia clinica e implantologia orale (Edizione 6) Edi-Ermes 2016 978-88-7051-528-2
STUDENTI FREQUENTANTI Per i frequentanti saranno poi messe a disposizione delle dispense, curate dal titolare e dai collaboratori del corso, su tutte le tematiche affrontate.  




© 2002 - 2020  Verona University
Via dell'Artigliere 8, 37129 Verona  |  P. I.V.A. 01541040232  |  C. FISCALE 93009870234
Statistics  |  Credits