Combined Bachelor's + Master's degree in Medicine and Surgery

Combined Bachelor's + Master's degree in Medicine and Surgery

Clinical Methodology - DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA (2018/2019)

Course code
4S001921
Credits
5
Academic sector
NN - -
Language of instruction
Italian

Links



Teaching is organised as follows:
Activity Credits Period Academic staff
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott. Delva] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Pietro Delva
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott. De Marchi] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Sergio De Marchi
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott. Romano] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Simone Romano
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott.ssa Fratta Pasini] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Anna Maria Fratta Pasini
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott.ssa Pizzolo] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Francesca Pizzolo
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott.ssa Tinazzi] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Elisa Tinazzi
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Dott.ssa Zoico] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Elena Zoico
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Bertoldo] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Francesco Bertoldo
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Dalle Carbonare] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Luca Giuseppe Dalle Carbonare
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Fantin] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Francesco Fantin
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Fava] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Cristiano Fava
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Ferrari] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Marcello Ferrari
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Girelli] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Domenico Girelli
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Lunardi] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Claudio Lunardi
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Martinelli] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Nicola Martinelli
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Minuz] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Pietro Minuz
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Olivieri] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Oliviero Olivieri
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof.ssa De Franceschi] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Lucia De Franceschi
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. ssa Friso] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Simonetta Friso
DIDATTICA PRATICA DI SEMEIOTICA MEDICA [Gruppo Prof. Zamboni] 5 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre Mauro Zamboni

Go to lesson schedule

Learning outcomes

By the end of the course students will be able to:
1. Perform a general and specific medical history.
2. Perform a general physical examination;
3. Measure blood pressure, perform a venous blood sample;
4. Understand the meaning and general pathophysiology of the most frequent signs and symptoms;
5. Be able to detect physical signs of disease, learn the most important laboratory parametersmodificationsand the most common diagnostic tests for studying the most relevantdiseases;
6. Have basic knowledge of the relationship between doctor, patient, family, colleagues and other health professionals.
7. Carry out an overall assessment, based on systems and organs, of the healthy and sick subject
8. Learn indications and limits of instrumental and laboratory diagnostics (first level).

Syllabus

at the end of the course, the student must be able to:
• set the most appropriate attitude and language in relation to the environmental conditions (outpatient clinic, ward, etc.) and to the patient's conditionto obtain a precise medical history and physical examination;
• collect accurately the medical history, quoting any medical records and listing the different symptoms, correlating them with pathophysiologic criteria.
• critically evaluate the significance of symptoms, clinical signs and laboratory and instrumental data;
• fill inthe clinical record in its various sections and update, using the appropiatesemeiological terminology;
• start applying the logical tools of clinical reasoning;
• perform a clinical interview focused on the complete collection of the patient's symptoms;
• collect physiological or pathological signs concerning different anatomical systems
In particular:
- General Physical Examination
- Head and Neck
- Thorax-Respiratory System
- Cardiovascular system
- Breast
- Abdomen
- Uro-genitalapparatus
- Locomotory apparatus
- Nervous system
- Hematopoietic organs
- Assessment of nutritional status
- Assessment of physical performance
- Pain, fever

Assessment methods and criteria

Multiple choice written test. Bedside evaluation.Oral examination focused on critical evaluation of problem-oriented medical history.

Reference books
Activity Author Title Publisher Year ISBN Note
Gruppo Dott.ssa Fratta Pasini Dioguardi N. , Sanna GP Moderni Aspetti di Semeiotica Medica (Edizione 6) Universo (sesta edizione) 2011
Gruppo Dott.ssa Fratta Pasini Amoroso A., Riggio O., Afetra A., Costantino S., Picardi A., Vettore L. Semeiotica pratica Antonio Delfino Editore 2013
Gruppo Prof. Fava Dioguardi N. , Sanna GP Moderni Aspetti di Semeiotica Medica (Edizione 6) Universo (sesta edizione) 2011
Gruppo Prof. Minuz Kasper Gl, et al. Harrison's Principles of Internal Medicine, 19th Edition, Mc Graw Hill, 2018
Gruppo Prof.ssa De Franceschi Dioguardi N. , Sanna GP Moderni Aspetti di Semeiotica Medica (Edizione 6) Universo (sesta edizione) 2011
Gruppo Prof.ssa De Franceschi Amoroso A, Costantino S, Afeltra A, Picardi A, Vettore L. Semeiotica pratica. Sussidio multimediale per l’apprendimento e la verifica delle principali manovre semeiologiche. Centro Scientifico Editore 2005
Gruppo Prof. ssa Friso Sharon E. Strauss, Walter Scott, Paul Glasziou Evidence-based medicine. Come praticare e insegnare la medicina basata sulle prove di efficacia (Edizione 3) Il Pensiero Scientifico 2009 8849001916
Gruppo Prof. ssa Friso Dennis L. Kasper, Eugene Braunwald, Anthony Fauci, Stephen Hauser, Dan Longo, J. Larry Jameson Harrison - Principi di Medicina Interna.2 voll. (Edizione 19) McGraw-Hill, Milano 2015
Gruppo Prof. ssa Friso Luigi Pagliaro Medicina basata sulle evidenze e centrata sul paziente (Edizione 3) Il Pensiero Scientifico 2009 8849001568
Gruppo Prof. ssa Friso Dioguardi N. , Sanna GP Moderni Aspetti di Semeiotica Medica (Edizione 6) Universo (sesta edizione) 2011
Gruppo Prof. ssa Friso Frada G & Frada G. Semeiotica medica nell'adulto e nell'anziano (Edizione 5) Piccin 2014
Gruppo Prof. Zamboni Dioguardi N. , Sanna GP Moderni Aspetti di Semeiotica Medica (Edizione 6) Universo (sesta edizione) 2011
Gruppo Prof. Zamboni Amoroso A. & Rossi Fanelli F. Semeiotica Medica e Metodologia Clinica Antonio Delfino Editore 2013
Gruppo Prof. Zamboni Frada G & Frada G. Semeiotica medica nell'adulto e nell'anziano (Edizione 5) Piccin 2014
Gruppo Prof. Zamboni Amoroso A., Riggio O., Afetra A., Costantino S., Picardi A., Vettore L. Semeiotica pratica Antonio Delfino Editore 2013

STUDENT MODULE EVALUATION - 2017/2018






© 2002 - 2019  Verona University
Via dell'Artigliere 8, 37129 Verona  |  P. I.V.A. 01541040232  |  C. FISCALE 93009870234
Statistics  |  Credits