Degree in Dental Hygiene (Verona)

Educational methodology (2018/2019)

Course code
4S000289
Credits
9
Coordinator
Roberto Burro

Teaching is organised as follows:
Unit Credits Academic sector Period Academic staff
PSICOLOGIA DELL'APPRENDIMENTO 3 M-PSI/01-GENERAL PSYCHOLOGY Lezioni 1 Semestre CLID VR Roberto Burro
ODONTOIATRIA DI COMUNITA' 2 MED/28-ORAL DISEASES AND DENTISTRY Lezioni 1 Semestre CLID VR Annarita Signoriello
METODOLOGIA EDUCATIVA DELL'IGIENE ORALE 2 MED/50-APPLIED MEDICAL TECHNOLOGY AND METHODOLOGY Lezioni 1 Semestre CLID VR Lucia Bombasini
PSICOLOGIA DELL'ETA' EVOLUTIVA E CLINICA 2 M-PSI/04-DEVELOPMENTAL AND EDUCATIONAL PSYCHOLOGY Lezioni 1 Semestre CLID VR Mariaelena Bertani

Learning outcomes

L’insegnamento si propone di educare criticamente lo studente alla conoscenza della professione dell'Igienista Dentale, si forniscono le conoscenze di base riguardanti le più comuni patologie della cavità orale, concentrandosi in particolar modo sull’aspetto della prevenzione. Si forniscono le conoscenze di base sulle modificazioni del comportamento attraverso l'apprendi-mento e come vengono memorizzati questi cambiamenti ed infine le tecniche psicologiche, compor-tamentali e comunicative per la gestione dei bambini (paure, dolore, ecc.) in ambito odontoiatrico.

MODULO METODOLOGIA EDUCATIVA DELL'IGIENE ORALE Obiettivi formativi: Il corso si propone di educare criticamente lo studente alla conoscenza della professione dell'Igienista Dentale e del suo ruolo all’interno del team odontoiatrico, alle strategie che l’igienista dentale può mettere in atto per la promozione della salute e alle conoscenze di base dell'anatomia del cavo orale. Il corso si propone inoltre di fornire allo studente modalità e strategie di comunicazione con il paziente.

MODULO ODONTOIATRIA DI COMUNITA' Obiettivi formativi: Il corso si propone di fornire allo studente le conoscenze di base riguardanti le più comuni patologie della cavità orale, concentrandosi in particolar modo sull’aspetto della prevenzione. Il corso si propone di fornire conoscenze rispetto alla figura dell'igienista dentale e ai suoi possibili ruoli di promotore della salute orale nelle diverse fasce di età in linea con quanto proposto dal Ministero della Salute e dall'Organizzazione Mondiale della Sanità. I risultati di apprendimento attesi comprendono i concetti e le strategie preventive relativi alle patologie sopraccitate.

MODULO PSICOLOGIA DELL’APPRENDIMENTO Obiettivi formativi: Modificazioni del comportamento attraverso l'apprendimento e come vengono memorizzati questi cambiamenti. Le varie forme di apprendimento. L'intelligenza e la sua misurazione. Il corso permetterà allo studente di ottenere la preparazione necessaria per l’approfondimento e l'uso della Psicologia dell'apprendimento intesa come disciplina sperimentale. I processi cognitivi quali apprendimento, memoria, percezione, attenzione, pensiero, motivazione, emozione e comunicazione verranno contestualizzati nel generale impianto metodologico delle scienze cognitive, permettendo allo studente di trovare tutti gli elementi di confronto ed integrazione con metodologie, teorie e modelli, sia da una prospettiva storica che applicativa nel mondo della ricerca contemporanea.

MODULO PSICOLOGIA DELL'ETA' EVOLUTIVA E CLINICA Obiettivi formativi: Il corso si propone di offrire una conoscenza di base della Psicologia dello Sviluppo presentando una panoramica dello sviluppo umano dalla nascita fino all'età anziana. Si propone inoltre di approfondire alcuni aspetti caratteristici della Psicologia Clinica necessari per sviluppare adeguate competenze comunicative e relazionali nel rapporto con il paziente del futuro Igienista Dentale. 1. far conoscere le modificazioni e i cambiamenti che, a livello fisico, emotivo, affettivo, relazionale, cognitivo e comportamentale, si verificano nella persona nel corso della vita; 2. approfondire le principali teorie che hanno guidato la ricerca in ambito evolutivo; 3. indicare tecniche psicologiche, comportamentali e comunicative per la gestione dei bambini (paure, dolore, ecc.) in ambito odontoiatrico; 4. fornire strumenti per comprendere e analizzare la letteratura scientifica relativa alle tematiche trattate nel corso delle lezioni.

Syllabus

Starting from the analysis of the historical path that psychology has led to identify itself as an experimental discipline, the most important issues involved in cognitive processes will be addressed. The first of the studied aspects will be the methodological and epistemological one to understand the relationship between Psychology understood as an experimental discipline and the other humanistic disciplines that contribute to the study of human thought. The other topics covered will be the classic ones of Psychology such as the study of perceptual experience, psychophysics, theories, models and research on consciousness, attention, memory, thought, intelligence, learning, motivation, emotions, communication. In addition, topics such as the nature and treatment of mental disorders, the development of personality throughout life and the behavioral biology that contribute to the organization of man's cognitive architecture will be touched upon. following topics:
- Historical introduction to the psychology of cognitive processes
- Methods in Psychology
- The perception
- Attention and conscience
- Learning
- The memory
- Language and communication
- Thinking and reasoning
- Emotions

The nature of child development and its study
From biological beginnings to birth
Physical, motor and perceptive development
Different cognitive development approaches
Information processing
Language development
Emotional and affective development
Identity acquisition and self-understanding
Psychopathology of childhood and adolescence
Psychological issues related to dental hygiene techniques
Pain management in evolutionary age

- Preventive and Community Dentistry: definition, purposes, health and prevention, national oral health guide-lines in development age and in adults, health assistance models, dentistry assistance models, LEA in Dentistry.
- Deciduous and permanent teeth, natal and neonatal teeth.
- Caries: epidemiology, epidemiologic indices, etiology, clinical features, diagnosis, risk assessment (indices and models), prevention, early childhood caries;
Fluorine: mechanism of action, fluorine prophylaxis, dental fluorosis;
Dental sealants: use and application, glass-ionomer and resin materials, remineralization strategies.
- Periodontal diseases: epidemiology, etiology, clinical features and diagnosis of gingivitis and periodontitis, periodontal indices, risk factors, prevention.
- Oral hygiene role in prevention of oral and systemic diseases in children and adults; General rules for infections’ prevention in oral stomatology.
- Oral hygiene practice with children: methodology and strategies with anxious patients.
- Oral pathologies prevention during pregnancy.
- Dental abnormalities: etiology, types (number, volume, shape, place, position, eruption, growth, structure).
- Malocclusion: Angle classification, overjet and overbite, oral habits, preventive and interceptive orthodontics.
- Oral cancer: epidemiology, etiology, clinical features, risk factors, precancerous lesions, risk assessment, screening and early diagnosis.
- Bisphosphonates osteonecrosis (BRONJ): definition, epidemiology, etiology, diagnosis criteria, risk factors, dentristry procedures, prevention.

The profile of the dental hygienist.
Prevention, Motivation, Education, Compliance: Communication Techniques.
Anatomy of the oral cavity (teeth and periodontal)

Assessment methods and criteria

LEARNING PSYCHOLOGY
The exam taken during an official appeal will consist of a written test with thirty multiple choice questions to be carried out in 30 minutes (3 the answer alternatives of which only one is correct. For the final judgment expressed in thirtieths, a correct answer has value equal to 1 point, an incorrect answer has a value of 0 points, an answer not given has a value of 0 points).

COMMUNITY DENTISTRY
Multiple choice and short-answer written exam

METHODS AND MATERIALS OF ORAL HYGIENE
Written: 10 questions are submitted to the student. Each with a maximum score of 3 points each.

PSYCHOLOGY OF EVOLUTIONARY AND CLINICAL AGE
Multiple choice and open-ended questions

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
P.C. Cicogna, M. Occhionero Psicologia generale Carocci 2007 9784303847
Limeback Hardy Odontoiatria preventiva integrata E.M.S.I. 2015 978-88-86669-95-5
Abbinante Antonia - Cortesi Ardizzone Viviana Igienista orale. Teoria e pratica professionale EDRA 2013 978-88-214-2746-6
Jan Lindhe, Niklaus P. Lang, Thorkild Karring PARODONTOLOGIA CLINICA E IMPLANTOLOGIA ORALE Edi. Ermes 2009
John W. Santrock (Autore), D. Rollo (a cura di) Psicologia dello sviluppo McGraw-Hill Education  




© 2002 - 2019  Verona University
Via dell'Artigliere 8, 37129 Verona  |  P. I.V.A. 01541040232  |  C. FISCALE 93009870234
Statistics  |  Credits