Combined Bachelor's + Master's degree in Medicine and Surgery

Sciences introduction to the medical profession (2018/2019)

Course code
4S02599
Credits
7
Coordinator
Lidia Del Piccolo

Teaching is organised as follows:
Unit Credits Academic sector Period Academic staff
PSICOLOGIA CLINICA 2 M-PSI/08-CLINICAL PSYCHOLOGY Lezioni 1° semestre 2°- 6° anno Lidia Del Piccolo
SCIENZE UMANE 2 SPS/07-GENERAL SOCIOLOGY Lezioni 1° semestre 2°- 6° anno Cristina Lonardi
TIROCINIO DI SCIENZE PROPEDEUTICHE ALLA PROFESSIONE MEDICA 3 NN-- See the unit page See the unit page

Learning outcomes

Module: SCIENZE UMANE
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Introduction to the approach that are typical of social sciences in the study of health/disease issues and sociology of medicine.


Module: PSICOLOGIA CLINICA
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Teaching objectives

How to collect useful clinical information
Building the relationship with the patient
Explanation, planning and sharing decisions
Develop personal awareness during clinical consultations

An overall curriculum of doctor-patient communication skills will be presented, in terms of

Process
a. How to structure a medical consultation
b. How to collect bio-psyco-social information
c. How to build doctor-patient relationship
d. How to give information and build up a common ground with the patient

Content:
a. Factors related to cure and care
b. the bio-psyco-social model
c. Emotions and non-verbal comunication
d. Attachment theory, motivational systems and the role of interpersonal relationships
e. Evidences on the role of doctor-patient communication
f. Self awareness and burn-out
g. How to deal difficult relationships with patients.
h. The“Process Model of Stress and Coping”.


Module: TIROCINIO DI SCIENZE PROPEDEUTICHE ALLA PROFESSIONE MEDICA
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Syllabus

Module: SCIENZE UMANE
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Issues during this year's course are the following:
- relationships between social sciencea and medicine; how bio-medicine affects social science theories and research;how social scienceds affect medical theories and related behaviors;
- social research and humanistic outcome measures: patient-reported outcomes (PRO); quality of life (QoL) and clinical research;
- Examples of specifically applications.


Module: PSICOLOGIA CLINICA
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Program (24 hours)

Clinical Psychology, (to cure, to care), the bio-psyco-social model of illness.
Patient-centred approach, the structure of the consultation, doctor and patient agenda. How to collect information
Emotions and non-verbal communication
Attachment theroy, motivational systems and their role in interpersonal relationships
How to inform, educate and involve the patient. How to deal with “difficult” relationships with patients and families. How to break "bad news"
Patients with unexplained symptoms. How to deal with them. The reattribution model.
The“Process Model of Stress and Coping”.
Self awareness. “Burn out”
Module: TIROCINIO DI SCIENZE PROPEDEUTICHE ALLA PROFESSIONE MEDICA
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Assessment methods and criteria

written exam with multiple choice and open questions

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
Del Piccolo Lidia Competenze per comunicare con i pazienti Piccin 2015
Docente del corso Materiale didattico: slides delle lezioni e articoli suggeriti nel programma 2019
Lonardi C. Diseguaglianze sociali di salute: lo stigma «Salute e società» , vol. x, n. 3 2011 Franco Angeli 2011
Umberson D. Family Status and Health Behaviours: Social Control as a Dimension of Social Integration, Journal of Health and Social Behaviour, 28, 3: 306-319 American Sociological Association 1987 Durante le lezioni saranno date indicazioni sulle parti dell'articolo da considerare. Il numero delle pagine segnalate è comprensivo di bibliografia.
Di Nicola P. “Il ruolo delle reti sociali primarie nel controllo della malattia e protezione della salute”, in Donati P. (a cura di), Manuale di sociologia sanitaria, La Nuova Italia Scientifica 1987 Durante le lezioni saranno date indicazioni sulle parti di questo capitolo di libro da considerare.
August K.J., Sorkin D. Marital Status and Gender Differences in Managing a Chronic Illness: The Function of Health Related Social Control, Social Science and Medicine, 71,10: 1831-1838 2010 Durante le lezioni saranno date indicazioni sulle parti dell'articolo da considerare. Il numero delle pagine segnalate è comprensivo di bibliografia.
August K.J., Kelly C.S., Markey C.N. Marriage, Romantic Relationship and Health, Encyclopedia of Mental Health, 3: 46-52 2016 Il numero delle pagine segnalate è comprensivo di bibliografia.
Lonardi C. in (a cura di) Pagnotta F., Ecologia della rete. Per una sostenibilità delle relazioni on line Raccontare il corpo nel web: tra supporto sociale e paradossi. (Edizione 1) Erikson. Trento. 2018 9788859015598 Durante le lezioni saranno date indicazioni sulle parti di questo capitolo di libro da considerare.
Umberson D., Crosnoe R., Reczeck C. Social Relationship and Health Behaviour Across Life Course, Annual Review of Sociology 36,1:139-157 2010 Durante le lezioni saranno date indicazioni sulle parti dell'articolo da considerare. Il numero delle pagine segnalate è comprensivo di bibliografia.
Schwartzer C., Buchwald P. Social Support, Encyclopedia of Applied Psychology, 3: 435-441 2004
Lepore S.J. Social Support, Encyclopedia of Human Behavior, 493-496 2012
Editoriale What is health? The ability to adapt, The Lancet, 373: 781. 2009




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